Tre män och en båt

Hur man kastar pengar i sjön…

Höststädning, söndag

Posted by kottvar on November 8, 2010

November är inte att lita på. Det kan lika gärna vara snöslask, storm som en vacker höstdag. Vi hade stor tur med vädergudarna denna helg.

Båtgrannarna på Ärtan är entusiastiska dykare. Dagens dykuppdrag handlade om bärgning. Här är det undersökning och bärgning av de resterande delarna av Ziva som gäller. Senare kom han också att göra uppdrag på Lärkan, men då var jag inte närvarande varför det inte finns några bilder på det äventyret.

Det första som kom upp var något som definitivt inte härstammade från Ziva. Det liknande mest en järnvägssyll (eller sliper, för det som föredrar det namnet på givna konstruktion), vilket inte är en otrolig teori eftersom det legat järnvägsspår längs med hela Gullbergskajen. Kanske har de dumpats i vattnet när rälsen (eller rälen som min bror tågmekaren skulle sagt) togs bort.

Det andra som bärgades kom garanterat från Ziva. Jag blev glad över att få tillbaks den tross som följde med. Däcket kommer nog också till användning igen.

När bärgningen av den riktigt stora bit av Zivas sida påbörjades visade det sig ganska snart att Bärgarns bil inte räckte till. Tur att han har fler bärgningsbilar. Två bilar gjorde jobbet men då hade batteriet i lill-kameran tagit slut. Extra synd eftersom jag dessutom fick avlastning med fotograferandet av en som var där i utbildningssyfte för en kulturprojektledarutbildning. Det var ett långt ord.

Själva bärgningen finns det sålunda inga bilder på. Inte än, men det fanns som alltid på helgerna fler fotografer där. Sedan var jag tvungen att åka iväg en stund på totalt väsenskilt uppdrag och passade då på att hämta min inte heller speciellt bra systemkamera.

Jag pratade precis med Zoid i telefon. Han börjar hugga upp åbäket idag. Såhär stor var sidan:

Detta innebär tyvärr inte att Posidonken kan förhalas omgående. En undersökning måste först göras för att se om ytterligare någonting sticker upp från botten. Till detta är det dock inte nödvändigt att använda dykare. En metod som kallas ramning (tror jag) kan användas. Jag fick bara en vag uppfattning om vad det innebär. Vi får se om jag återkommer i frågan helt snart eller till våren.

Bärgningen av Lärkan, som legat och skräpat vid klubbstugan alldeles för länge, gick ut på att täcka yttersidorna av skrovet med lättviktspresenningar (för lätta enligt vissa, fullt dugliga enligt andra) för att sedan köra jättepumpar. Den pump som visas i inlägget nedan orkade inte ensam göra jättearbetet. När jag på kvällen åkte därifrån var det tre stora pumpar igång och då hade hon faktiskt rest sig en hel del. Vad som sedan ska ske med Lärkan är jag osäker på. Inte för att jag inte frågade utan för att jag fick divergerande svar. Men det var ändå vackert på något båtnördigt sätt.

One Response to “Höststädning, söndag”

  1. mr C said

    Det heter ju räl i singular. En räl, två räls. Direktöversatt från rail och rails. Alla ord är direktöversatta, eftersom det var engelska railers som var här och lärde svenska rallare att bygga järnväg.

    Från världens mest pålitliga källa, nämligen wikipedia:
    “Syll kan även användas som en balk som bär upp järnvägsräls men kallas då vanligen sliper.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: